torsdag 21 augusti 2008

Amishfolket växer

Efter att ha ägnat några bloggposter åt spektakulära och extrema karismatiska yttringar så känns det bra att varva med något väldigt jordnära. Tydligen växer amishfolket så det knakar. Tidigare har de vuxit enbart genom sina stora barnkullar och det faktum att ca 80% av barnen väljer samma tro och livstil som sina föräldrar. En ny trend är att amishfolket nu också växer genom att fler och fler väljer deras tro och enkla livstil. Fascinerande måste jag säga.

För några riktigt vackra bilder från en amish by kolla in Bill Colemans fotografier. Läs mer Amish i The Global Anabaptist Mennonite Encyclopedia Online. Eller i Wikipedia


4 kommentarer:

Anonym sa...

Känner du till någon källa (förutom Aftonbladet...) som säger att dom växer genom omvändelse eller något konkret exempel på var det förekommit. För mig var det en nyhet, vad jag förstår så har dom inget gemensamt budskapsspridande och verkar mest motverka omvändelser. (Detta säger jag som troligen det största Amish-fanset around...)
/Jonas Lundström

Joachim Elsander sa...

Jonas
Här kan man läsa mer:
http://www.msnbc.msn.com/id/26315790/
Måhända överdrev jag lite, enligt artikeln jag hittade står det: A small amount of the increase is also due to conversions to the faith

Men å andra sidan, om det går från ingen till några så är det ju tillväxt. Tanken att människor trötta på prylar och konsumtionshysteri söker upp Amish och vill hänga på är väl utmanande och hoppfull.

Allt Gott

Anonym sa...

Ok. Jag tror det kommer mer. Eftersom jag tänkt tanken emellanåt så borde det vara många andra som gjort det också. Då är det samtidigt tråkigt att deras teologi och praktik i alltför hög utsträckning motverkar detta. Tänk om dom skulle börja sända ut missionärer och i Jesus efterföljd medvetet överbrygga barriärer mellan människor. Det vore väldigt intressant.

Jag hoppas kunna besöka någon Amish (mer än på turist-sättet) i höst när vi ska besöka mina föräldrar i USA. Drömmen är att kanske få träffa ngn äldste och ha ett rejält samtal.

/Jonas

Pelle sa...

Till Jonas och alla Ammish-älskare. Har ni läst avhandlingen Amisch alli Daag av Markus von Martens? Den är på svenska, mycket bra läsning. Författaren har ju levt med Amish och har säkert lite tips att ge om man vill besöka dem! http://www.umu.se/religion/personal/markus.vonmartens/

/Pelle