fredag 5 oktober 2007

Skillnader mellan det moderna och det postmoderna.

Jag sitter just nu och funderar på en predikoserie som jag ska ha med temat: ”En församling på väg” Jag tänkte börja med en genomgång av skillnaderna mellan det moderna sättet att tänka och det postmoderna.
Det här blir ju verkligen ingen djup analys av begreppen utan ett försök att hjälpa människor att förstå varför många människor (mig själv inkluderad) tänker på ett visst sätt i vår tid.
Hjälp gärna till med kompleteringar där det behövs!
  • Moderna människor vill tro innan de tillhör.
  • Postmoderna människor vill tillhöra innan de tror.

  • Moderna människor frågar sig: ”stämmer det?”
  • Postmoderna människor frågar sig: ”funkar det?”

  • En modern metafor på tron: Ett beslut.
  • En postmodern metafor för tron: En resa.
  • En modern inställning till lärjungaskap: Lär jag mig rätt saker? Gör jag de rätta sakerna?
  • En postmodern inställning till lärjungaskap: Rör jag mig åt rätt håll?

  • Moderna tankar om gemenskap: Gemenskapen är medel för ett mål.
  • Postmodern tankar om gemenskap: Gemenskapen är målet.

  • Ett modernt förhållningsätt till evangelisation: Övertyga och ge svar.
  • En postmodernt förhållningsätt till evangelisation: Var närvarande, ställ frågor.
Hur påverkar det här vårt sätt att vara församling?
  • Från olika program till processer
  • Från olika modeller till ett missionellt sätt att tänka
  • Från likriktning till en mängd olika uttryckssätt
  • Från proffsigt till passionerat
  • Från sittande till sändande
  • Från fokus på beslut och avgöranden till fokus på lärjungaskap
  • Från en ”kom hit till oss” mentalitet till en ”gå ut till de andra” menatalitet.
Jag har hämtar många tankar från Bl.a. Friend of Missionals hemsida.
Men som sagt kompletera gärna och kom med synpunkter!

Allt Gott!



3 kommentarer:

Pastor Astor sa...

Jag tror inte från "kom till oss till gå ut" är riktigt rättvisande. Gå ut har varit ett tsarkt fokus i det moderna också. Båda förutsätter ett innanför och ett utanför. Snarare skulle jag säga att vi går ifrån gränsbevakning till en upptagenhet med centrum - Jesus.

Joachim Elsander sa...

Tack! Där ser nu så modern jag är i mitt tänkande;-)

Tack pastor Astor, jag snor din formulering rakt av.
Något mer du tänkt på?

Dag Selander sa...

Inga synpunkter ska störa dig i detta ditt viktiga arbete. Gläder mig över dina formuleringar.

Ack, om mera av detta fanns i den traditionella kyrkan i landet. Du är s.m.s. "på framkant". Stand by!