fredag 29 februari 2008

Nattvardsgemenskap

Dagen har i dag en intressant artikel om ett initiativ för enhet. Enhetens vänner. Målet är inget mindre än full gemenskap mellan pingstvänner, ortodoxa, katoliker och Svenskkyrkliga osv.
Det hela låter spännande. Men jag har några funderingar kring nattvarden. Tyvärr brukar enhetstankar tvärnita redan där. Låt mig berätta min syn på varför nattvarden inte borde vara ett bekymmer.

Om vi är överens om basic. Jesus instiftar en måltid som lärjungarna ska fira till hans åminnelse. (Luk 22:19) Tanken är, så vitt jag förstår det, att vi i gemenskapen äter brödet dricker vinet och minns vad Jesus gjort. OK so far?
De första församlingarna praktisera detta, vi ser att Paulus kommer med instruktioner till församlingen i Korint angående detta. Så småningom börjar det utvecklas olika teorier och synsätt på denna måltid. I dag har vi en mängd olika tolkningar, men måste det vara ett hinder?

Låt mig ta en bild, elektricitet tex. Vi har haft det rätt länge nu men jag fattar fortfarande inte hur det går till. Jag slår på lampan (eller datorn) och det fungerar. När det gäller el så skulle någon kunna betona sladdarnas betydelse, utan sladdar ingen ström. En annan skulle säga, nej det viktigaste är att du förstår exakt hur det här med växelström fungerar. Åter en annan skulle säga, vänner, visst allt det där är viktigt men för mig är det viktigaste att någon har betalt räkningen. Hänger ni med?

Visst, det finns fortfarande en del problem. Tex någon kanske säger, ja men det måste vara en auktoriserad elektriker som slår på strömmen. En annan skulle då kanske säga, det viktigaste är väl att det är en auktoriserad som kopplat ihop alltsammans, sen kan vem som helst slå på knappen, osv.
Men dessa saker borde gå att lösa i samförstånd.
Varför skulle vi inte kunna enas kring nattvarden? Någon har betalt räkningen! Jesus har dött och uppstått, han är vår gemensamma Herre och frälsare. Därför kan vi fira nattvard tillsammans. Sen behöver vi inte ha alla detaljer och betoningar gemensamt. Det fungerar ändå!
Behöver vi göra det svårare än så?

Tycker ni jag är förskräckligt naiv nu? Varför skulle inte det här fungera?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det naivt, men finns det inte något som heter helig naivitet?

Unknown sa...

Hej, broder!
Visst, det kan låta bra det du säger, men det stämmer inte med Bibeln, grunden. Enl R K så förvandlas brödet och vinet till Jesu eget kött och blod - han offras på nytt. Ulf Ekman kallar detta att Jesus är närvarande i "realpresens? Det är bara prästen som, genom instiftelseord -har auktoritet att göra denna förvandling. Läs Hebr. 10:10-12. Det är skillnaden.
John-Erik H

Anonym sa...

Guds Rike är väl något som vi ska komma in i och leva i här och nu? Jesus sa att vi måste bli som barn för att komma in i det riket. Tack för ditt barnsliga inlägg om nattvarden. Låt oss vara så barnsliga så att vi kan både fira nattvard tillsammans och till och med komma in i Guds Rike.

Anonym sa...

Vad glad jag blev av att läsa en kommentar som var positiv till detta utmärkta initiativ. Varför döma ut saker genast innan man ens har haft någon chans att se vad frukten blir? Visst kan man ha sina farhågor-men bara elaka fördömanden är ju mer än uselt. Jesu bön om enhet verkar vara en sådan del av bibeln som sk "Bibeltrogna" helst hoppar över, liksom så många andra tydliga bibelord som inte stämmer med en konservativ och grym trostolkning. Här i bloggosfären får man en mycket mysko bild av kristna. Hoppas inga läser de flesta dömande fariséer som här funnit sitt älsklingsforum.Till dessa puckon räknar jag inte kolportören, dock, all respekt till denna bloggs ansvariga. hälsningar i Kristus från Alma Mater

Joachim Elsander sa...

Leoh & Anonym Tack för era reaktioner!
John-Erik Välkommen till min blogg!
En fråga till dig. Vad är det i min bloggpost som inte stämmer med bibeln? Jag skriver ingenstans om det du räknar upp. Jag erkänner att min bild om elektricitet haltar (som bilder ofta gör). Men vad menar du?

Min egen nattvardssyn är ungefär så här: Jag tror att nattvarden en måltid som vi firar på Jesu uppdrag (Luk 22:19). Måltiden sätter fokus dels på Jesu frälsande död på korset, dels på församlingens nuvarande gemenskap med honom och därmed varandra, dels på den framtida himmelska måltiden i Guds rike. Jag är influerad av Bl.a anabaptisten Yoder när det gäller betoningen på vardagsgemenskapen. Nattvarden är som jag ser det alltså inte en "helig rit", utan att i enkelhet tillsammans bryta bröd. Som jag tidigare betonat så tror jag på det allmänna prästadömet, alltså att alla lärjungar kan bryta bröd och dela vin tillsammans. Men jag vill kunna dela denna måltid med alla som tror på samme Jesus som jag gör, oavsett traditioner. Det var det mitt "naiva" inlägg handlade om.

Alma Mater, välkommen även du till min blogg. Frånsett det där med "puckon" (jag är dock tacksam att du inte inkluderade mig) instämmer jag i det du skriver ;-)

Allt Gott vänner. Fortsätt att kommentera!

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

(Felstavning föregående inlägg)

Hallå där Johnerik.pingt ! Heb 10:10 kan ju inte handla om nattvarden! Det står ju där "bär gång på gång fram samma offer, som aldrig kan ta bort synderna". Skulle inte nattvarden kunna ta bort synden? Hemska tanke, vad ska vi då med nattvarden till? Nej, det står ingenstans i Bibeln att bara en präst kan "förvandla" brödet och vinet. JESUS är den som förvandlar!

MEN: 1Kor 11:29: Ty den som äter och dricker utan att urskilja Herrens kropp, han äter och dricker en dom över sig.

Oups! Det låter lurigt. Hur kan vi veta att den som tar nattvarden kan urskilja Herrens kropp? Jo, förstås: Genom att vi vet att personen bekänner sig till Jesus. Hur kan vi det i Sv. Kyrkan där alla, troende eller icke-troende kan ta nattvarden? Det måste finnas en organisation - Vad tror vi egentligen? Det är ju det kyrkan är till för! Det är ju därför det finns olika samfund: därför att denna organisationen ser olika ut och vi inte litar på hur det organiseras och tros i andra samfund. Litar vi till 100% procent på andra samfunden, säg istället: Låt oss bli samma kyrka! Olikheter finns. Nattvarden är det ultimatet yttrycket på att vi litar på varandra och tror lika.

Joachim Elsander sa...

Lasdjfk, välkommen till Kolportören. Här behöver man inte bekymra sig över stavfel eller sär skrivningar ;-)

Jag hänger faktiskt inte med i ditt resonemang utveckla det gärna.