torsdag 19 mars 2009

Porrsurfande kristna

Dagen har skrivit om porrsurfande bland kristna och vips så hamnar ämnet längst upp i besöksstatistiken. Inte så konstigt, det är onekligen ett känsligt ämne som många brottas med och det är svårt att veta vilken approach man ska ha. Jag gillar Jonathan Brinks sätt att möta det hela. Läs hans serie "Dialog On Porn".
"So what Jesus is not saying, “Go back and play the behavior game again.” He’s saying, “Go and live a different identity.”

8 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså, Dagens rubrik är ju skrattretande. "Även svenska kristna porrsurfar". Skulle det vara en nyhet?

Tyvärr Joakim har jag inte tittat på länken du postat så jag vet inte om jag håller med eller inte. Det enda jag vill säga just nu är att det borde pratas mer sexuella relationer i församlingarna på ett mer öppet sätt. Vuxna människor ska inte behöva höra undervisning anpassad för trettonåringar och det måste få finnas ett samtal om dessa frågor bland oss kristna.

För övrigt kan jag ge ett boktips "Straight to Jesus - Christian and sexual conversion in the ex-gay movement". En etnolog som under ett års tid levt och arbetat i ett ex-gay kollektiv i USA. Hennes berättelse väcker många, många tankar.

Anonym sa...

Från Jonathan Brink:

Q – So what we’re saying is that the issue is really not about pornography. It’s deeper than that.

A – Pornography is a man crying out saying, “I’m tired of being alone. I’m tired of being disconnected from everyone, and starving for connection. When we frame it inside that, we realize this a healthy place to be. It’s not a bad place. It’s maybe the first healthy place since childhood to step into relationship.

I like! En vettig approach till porr som inte fokuserar på kåtheten som ett problem i sig.

Joachim Elsander sa...

Tea: Tack för dina kommentarer. Ja rubriken var märklig, klart de gör, tänkte jag. Om vi reagerar med sån "förvåning" så lär det inte bli lättare att prata om det här på ett vettigt sätt. Tack också för boktipset. Som pastor så behöver man verktyg lyfta upp och möta de här frågorna utan att skuldbelägga och skrämma. Det är därför som jag ser Jonathans perspektiv som befriande.

Are Karlsen sa...

Jonathan Brink: "In the restoration of a leader, the biblical model Jesus offers is instantaneous restoration and we don’t like that. We don’t like the fact that Jesus put Peter right back into leadership. Because our present day models say, “He’s supposed to repent. He’s supposed to wallow in the mud for a while. He’s supposed to live in that space of repentance and sorrow [until someone comes along and says He’s done]. He’s not supposed to be in leadership.

But Jesus does the exact opposite. He puts him right back into leadership and says, “No, I’m going have you prove that restoration is true.” And we don’t like that model."

Sitat slutt.

Jeg synes det er interessant å se at også i EC-sirkler gjør man åpenbare projiseringer. Tilhører "lederskap" det paradigme Jesus omga seg med? Underviste Jesus ledere? Gjorde Jesus Peter til leder?

Å tro at en leder som viser moralsk brist eller manglende integritet, kan fortsette i sin posisjon, er like urealistisk i kristen som i profan sammenheng. En leder er valgt ut fra visse kriterier, hvorav inngår moral og integritet. Dersom lederen svikter, er det straks andre som står klare til å rykke opp. Han taper i maktkampen. He becomes a looser.

Men hierarki og lederskap inngår ikke i Jesu´ paradigme. Jesus trenet tjenere. Og til tjenere stilles ikke samme krav. Du får lov å ta oppvasken selv om du har personlige svakheter, moralske brister eller manglende integritet. Du kan til og med få lov å vitne om Jesus. Eller undervise.

Vi har en parallell situasjon i våre ikke-hierarkiske husmenigheter, hvor vi har narkomane med. De narkomane får lov å være tjenere på samme måte som alle andre.

Mitt poeng: Peter fortsatte ikke som leder etter sitt fall. Han fortsatte som tjener.

Moral og integritet er viktige ingredienser i maktkampen i hierarkiene. I Guds Rike finnes ikke denne maktkampen, fordi vi er alle tjenere.

Men pastorer som blir tatt med buksa nede, må nok fortsatt finne seg i å forlate sin hierarkiske posisjon. He is a looser.

Joachim Elsander sa...

Are: Tack för dina synpunkter! Jag delar inte allt i konversationen på Jonathans blogg, inlägget du hänvisar till skrevs tex efter det att jag länkade. Men jag tycker ändå att de angriper det här på ett i stort sett kreativt och bra sätt. Jag saknar meningsfulla samtal om hur vi handskas med tex porrsurfning, därför fastnade jag för Jonathans inlägg.

Jag håller nog i stort med dig i din syn på ledarskap, (även om jag säkert sitter mer fast i ett hierarkiskt tänkande.)

Men jag är med dig till 100% att vi aldrig blir mer än varandras tjänare!

Anonym sa...

Are, oj, det där var tänkvärt. Har vi helt fel ledarskapssyn i kyrkan idag? Ger vi våra ledare för mycket makt?

Are Karlsen sa...

Joachim,
Jeg tok bare en liten bit ut av Jonathans konversasjon. Jeg tror hans tilnærming for øvrig kan være interessant.

Jeg har mitt smale fokus, som du vet. Derfor er det befriende å møte en pastor som deg, som ikke går i skyttergravene straks jeg sier ikke-hierarkisk. Jeg tror du representerer verdier som ligger i våre pietistiske røtter, og håper at du vil fortsette å være frimodig på det.

Are Karlsen sa...

Tea,

Ja, jeg tror ikke bare lederskapssynet er feil i kirken, jeg tror det paradigmet som lederskapssynet er en del av, er feil.

Les siste posten på bloggen min for å se vilke "ville" tanker jeg har om dette.

Jeg har levd i organisk menighet de siste fire år. Anbefales (rekommenderas)!