måndag 21 februari 2011

Samtal är alltid bättre...

Jag har den senaste tiden två gånger samtalat med Stefan Swärd över telefon och han har då vid upprepade tillfällen bett mig om förlåtelse för att han alltför hastigt ifrågasatte mig som pastor och jag har ju i min tur bett om förlåtelse för mitt slarvigt formulerade inlägg.

Jag kommer inte att hålla det här emot Stefan på något sätt. Vi har båda bestämt att lämna det hela bakom oss. Sen är det klart att samtalet kommer att fortsätta och det är till och med troligt att jag och Stefan kommer att hamna på varsin kant igen. Jag har dock lovat att ringa och fråga om jag inte fattar vad han menar innan jag skjuter skarpt. Jag förstod det som att Stefan tänker lika.

Det känns skönt.

Det hjälps inte men såna här samtal skapar alltid ringar på vattnet. En positiv effekt är att det genererar samtal ute i landet. Både på bloggar men också vid fikabord. Jonas Lundström gör tex en intressant analys av EFK. En tråkig effekt är att människor blir arga besvikna och ledsna. Många av kommentarerna har tex varit allt annat än trevliga.

Samtidigt har jag blivit otroligt uppmuntrad. Tack för det! Jag är övertygad om att både min och Stefans röst behövs tillsammans många andra röster. Det värsta som kan hända är att samtalet tystnar och frågor sopas under mattan.