fredag 30 november 2007

Himmel och jord ska brinna?

Apropå perspektivet i den här insändaren i Dagen.


Klicka på bilderna så blir de större. Kolla in ASBO Jesus för liknande humor.

Det finns två spår i bibeln när det gäller den här frågan. Ett betonar att allt ska brinna, det andra betonar alltings upprättelse.
Jag håller mig till det senare.

4 kommentarer:

Dag Selander sa...

JOACHIM: njaaee...
Själv föredrar jag BÅDE-OCH.
Inte för att gardera mej men bara för att båda väl är relevanta, eller? ;-)

Joachim Elsander sa...

Dag! Jag har förstår att det går att hålla båda perspektiven samtidigt. Och visst finns det sanningar i det Hans skriver. Problemet jag ser är att det i många församlingar i Sverige varit det enda sättet att se på det här.

Bibeln är ju inte lika entydig i den här frågan. Rom 8 talar om att skapelsen väntar. På vadå? Elden eller upprättelsen? Var den värld som Gud skapade bara en generalrepetition för något bättre eller var den verkligen så god från början att den räcker hela evigheten? Trots syndafall och elände?

Det är väl Petrus (inte Lewi även om han skrev en känd sång på temat) som skriver om att himmel och jord ska brinna i sitt 2:a brev. Sammtidigt så talar bibeln på andra ställen om förnyelse och upprättelse. Båda spåren finns, och det är inte helt enkelt att förena dem.

Problemet med Hans sätt att se är att om man bara har det perspektivet så blir till slut alla frågor som rör skapelsen oviktiga, den ska ju ändå brinna, lika så frågor om fred och rättvisa om det ändå är kört tills Jesus kommer och "hämtar oss" (jag vet inte om jag köper hela uppryckande grejen heller) behöver vi då bry oss om annat än själars frälsning? Men om evangelium handlar om hela människan då? T.o.m skapelsen?

Men du har rätt både och fungerar men i mitt fall med en stark lutning mot det senare.

Anonym sa...

Jag håller med om att det finns två textstråk här, men jag tycker båda rymms. Som jag ser det gör vi väl i att läsa eldstexterna i ljuset av upprättelsetextern. Elden osv handlar i så fall om rening och omstörtning, revolution, men inte om utplåning. Efter detta kommer en "ny jord", vilket kan tolkas som "förnyad". 2 Pet 3 beskriver denna eld i linje med det som hände vid syndafloden då en värld gick under och en ny uppstod. Det betyder inte att planeten försvann och det kom en ny. Så även 2 Pet 3 tycker jag lättas kan tolkas i linje med upprättelse-texterna.
/Jonas Lundström

Dag Selander sa...

JOACHIM: Domen och Skapelsen är båda Herrens. Båda har bäring på upprättelse av skapelsens krona och skapelsen i sin helhet.

Det är viktigt att bejaka omvårdnaden och ansvaret för skapelsen. Det är om inte annat väldigt klart och tydligt uttryckt tidigt i Guds ord. Det hebreiska ordet 'rada' = 'råda' är ett juste uttryck för ansvar och omvårdnad; det som står redan i Bibelns inledande kapitel, den 28e versen.