söndag 27 januari 2008

Därför är jag mer anabaptist än lutheran och minst katolik

Först några ord om rubriken, jag beundrar många lutherska teologer, (en av mina hjältar är Dietrich Bonhoeffer). Det finns också många katoliker som jag har den största respekt för. (Moder Teresa tex.)

Men mest av allt fascineras jag av anabaptisterna, de var radikala, de ville följa Jesus så sant som möjligt i den här världen. De gjorde allt för att inte korrumperas och förhärdas. De utsattes för våld men var själva (med ett tragiskt undantag) överlåtna till ickevåld, till skillnad från både katoliker och lutheraner som inte drog sig för brutaliteter. Om du vill läsa något utmanade och intressant så läs det här: The Anabaptists: neither Catholics nor Protestants. Det är skrivet på på 1950-talet av en man som hette William R. McGrath. (jag fann länken via bloggen Jesus Creed). Kan du bara engelska så är det relativt lättläst, men därmed inte sagt att det är lättsmält.

I en tid då vi pratar om kristen enhet som aldrig förr kan det vara bra att påminna sig om sina rötter. När jag studerar kyrkohistoria blir det alltmer klart att min historia går tillbaka, inte så mycket till Luther och reformationen, som till en rörelse som kallades anabaptismen. När jag räknar min historia tillbaka till dem gör jag det med bävan, fullt medveten om att jag saknar deras överlåtelse och radikalitet. Icke desto mindre så utmanas jag av dem något grymt.

McGrath lyfter fram område efter område där reformatorerna kom till korta när det gällde brytningen med 1500-talets Katolska kyrka (det torde stå klart för alla att Katolska kyrkan á la medeltiden med några få flämtande undantag var ett skräckexempel på religiös korruption) .

McGrath menar att reformatorerna ofta bara bytte ut de ena konstigheterna med andra. Några exempel, man slängde ut helgonbilderna men fortsatte dyrka pengar. Man bröt aldrig med den katolska sammanblandningen mellan tro och politik, tvärt om så fortsatte man att utveckla statskyrkotanken. Man fortsatte också den gamla katolska seden att bränna oliktänkande på bål.

Reformatorerna behöll maktstrukturen med präster och biskopar i stället för att göra verklighet av visionen om det allmänna prästadömet. (som drev många av dem initialt)
Enligt McGrath så funderade flera av reformatorerna på att sluta med barndop, som man hade svårt att hitta stöd för i skriften, men man behöll det av politiska skäl med argumentationen att om folk inte längre döptes som små barn skulle kyrkan bli mycket mindre och därmed förlora makt och inflytande. McGrath har också en hel del att säga om hur slarvigt reformatorerna tog itu med det han kallar ”Sakramental magi”.

Anabaptisterna i dag då? Jo deras teologi fortsätter att utmana. Här finns en engelsk hemsida. Greg Boyd är visserligen pastor i en megakyrka i USA men han har tagit starkt intryck av dem, läs mer här. Se också bloggen Leaving Münster. Jonas Lundström är en svensk bloggre som har mycket att säga om anabaptistiska tankar. Du kommer troligtvis inte att hålla med honom om allt, men du kommer att bli utmanad.

Är det dags för en anabaptistisk revansch? Jag tror det skulle vara ett viktigt komplement till det nyfunna intresset för de äldre kyrkosamfunden.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Använder sig anabaptisterna av någon trosbekännelse, tex den nicaenska?

Anonym sa...

Johan. Det är svårt att ge ett generellt svar, den historiska anabaptismen var en enormt spretig rörelse. Dom anabaptistiska grupper som finns kvar idag (mennoniter, hutteriter, amish, bruderhof), ansluter sig nog i stort till den apostoliska trosbekännelsen, dessutom finns det i flera fall en (ofta oskriven) "regel" som man lever efter. I den historiska anabaptismen finns hela spektrat, allt från Hübmaiers "ekumeniska" anabaptism till antitrinitariska grupper, framför allt inom polsk anabaptism.
Supercentralt för den tidiga rörelsen var dock ett möte som hölls i Schleitheim och där man enades om sju teser. Du kan läsa dom tex här:
http://www.anabaptists.org/history/schleith.html
/Jonas Lundström
http://blog.bahnhof.se/wb938188

Joachim Elsander sa...

Tack Johan för frågan och tack Jonas för svaret!

Anonym sa...

Håller med rubriken fast jag tycker den ursprungliga bibliska, apostoliska tron är ännu bättre. Men anabaptisterna gjorde ett mycket bra jobb att vända tillbaka till den så så mycket de kunde. De blev dock grymt stoppade av både lutheraner, kalvinister och katoliker.

Jag rekomenderar starkt att läsa Karl Kilsmos bokverk i tre volymer om detta som heter Den tredje reformationen. Mycket fascinerande och upplysande läsning. Anabaptisterna väcker verkligen beundran och de utmnanade starkt Luther, Zwingli och Calvin men fick betala ett högt pris. De brändes på bål, halshöggs, dränktes, torterades grymt eller svalts ihjäl.

Anabaptisterna var ju troendedöpare. Jag har inte sett något om att de övergav den linjen.

Anonym sa...

Jag instämmer i Lars rekommendation om Kilsmos verk. Det är dessutom inte så akademiskt och skrivet med stort patos och därför rätt så underhållande att läsa (om än lite vinklat stundom). Jag håller också med om att vi behöver hitta tillbaka till apostolisk tro, eller snarare hitta vägen framåt med hjälp av dessa rötter, men jag tror vi behöver vägledning dit av traditionen. Guds ande har alltid varit verksam och det är spännande att spåra Andens aktivitet i historien. (Dessutom, Lars, så fanns det faktiskt också sabbatsfirande anabaptister på 1500-talet, Daniel Liechty har skrivit en bok om detta.)
/Jonas Lundström
http://blog.bahnhof.se/wb938188

Anonym sa...

Ja Jonas, visst är det oerhört intressant att det fanns sabbatsfirande anabaptister. Det skrevs t o m an "kristen" siddur under den här tiden.

Det är detta jag menar med att anabaptisterna gjorde ett föredömligt jobb att hitta tillbaka till rötterna.

Jag håller också med dig om att vi med hjälp av rötterna behöver finna vägen framåt.

Visst har Anden varit verksam hela tiden. Men två saker behöver man tänka på. 1. Den officiella kyrkan kar förtigit och förvridit mycket av den historien. Därför vet vi inte så mycket om den. 2. Bibeln talar om upprättelse innan Yeshua kommer tillbaka. Det förutsätter ju just att det funnits ett nedbrytande först.

Var välsignad käre vän! Vi är på väg.

Z sa...

Låter mycket imponerande att de vägrade använda sig av våld
:)
Ligger amish-folket i närheten av detta?