tisdag 18 augusti 2009

Vad som gäller på min blogg

Jag skrev mitt första blogginlägg den 13 augusti 2007. Jag missade visst att fira två-årsdagen, men jag tänkte göra det nu genom att påminna om vad som ända sen dess stått som inriktning här på kolportören:
Denna blogg speglar mina högst personliga tankar och funderingar. Jag har starka uppfattningar och åsikter om en del saker. I bland tar jag mig dock friheten att skriva även om sådant jag inte till fullo tänkt färdigt kring (när har man förresten tänkt färdigt?). Jag uppmuntrar till kommentarer på det jag skriver. Reagera! Så får vi se vad vi tillsammans kommer fram till!
Allt Gott!
Det här har kommit att bli en plats där jag tillsammans med er bearbetat mina upplevelser från svensk kristenhet. Jag har skrivit om sådant som min uppväxt i frikyrkan, min tid som "trosrörelse entusiast" etc. Jag har också delat en hel del från min tjänst som pastor.

Jag har sökt att tillsammans med er mina läsare fundera, och utmanas kring hur det ser ut att gestalta vad Guds rike handlar om i vår tid. Jag har under de här åren dragits mer och mer mot anabaptisman som utmanar mig mycket. På min blogg har det också samtalats en hel del om "Emerging Church" och vad det är för något. Jag delar också med mig av böcker och personer som inspirerar mig.

Jag upplever det som mycket viktigt att slå fast att min bloggs själva existens byggger på att få resonera, fundera och utmanas. Jag kan förstå att den här bloggen kan upplevas som jobbig för dem som "tänkt färdigt". Lyckligtvis behöver ingen läsa här som inte vill. Tvärtom så kan man i så fall med fördel söka sig till alla de bloggar där ute med en mer tvärsäker karaktär.

Jag vädjar också till er "långskrivare" att försöka hålla er korta. Starta en egen blogg och brodera ut hur mycket ni vill där om det kliar i fingrarna. Snälla försök också att hålla er till ämnet. Om du inte riktigt förstår vad jag menar så fråga gärna. Det är bättre än ett långt inlägg som kanske missar vad samtalet egentligen handlar om.

Sen vill jag påminna om min enkla kommentarsregel: "Kommentera så som du själv vill bli kommenterad". Kom alltid ihåg att det är verkliga människor som läser dina ord. Människor med känslor, förhoppningar och drömmar. Sök alltid att bygga upp, inte riva ner. Lyssna väl, och tolka allt till det bästa. Kom ihåg att det enda vi har är orden, vi saknar ansiktsuttryck, kropps-språk och röstläge. Därför går minst 50% av det som kommuniceras förlorat. (Ingen har ännu vågat sig på möjligheten att lämna videokommentarer)
Kort och gott. Tro det bästa om alla som skriver här!

Låt samtalet fortsätta!