onsdag 19 augusti 2009

Att nyansera bilden av helvetet

Helvetet är ingen lätt grej. Många tror att den kristna tron går ut på att inte komma dit, det är liksom grejen med alltsammans. När jag var tonåring så kunde de riktigt radikala bära t-shirts med budskap som: "Christians have more fun, especially later". Eller t-shirten med en bild på en hjärna i en stekpanna med texten: "This is your brain arguing that there is no God. This is your brain frying in hell". Helt sjukt!

Jag minns Europakonferensens
i Uppsala tidigt 90-tal där jag hörde den amerikanske "trospastorn" Rod Parsley säga att: "det främsta tecknet på en villolära är förnekandet av ett evigt, bokstavligt brinnande helvete". Han fortsatte: "Helvetet är en plats där djävulen styr och ställer". (Teologin var så tunn att jag nästan vill ha kollekten tillbaka). Det är min bakgrund när det gäller helvetet.

Undra på att jag blev förvånad när jag fick kritik för mitt påstående att synen på helvetet ibland behöver nyanseras. Under Peace & Love här i Borlänge så frågade jag folk vad de trodde att kristen tro gick ut på. "Att inte komma till helvetet" var det svar jag fick påfallande ofta. Är det bra? Var det det som var Jesu huvudsakliga budskap? Svar nej! Ändå tror många det.

En del tycker det är självklart med tanken på ett evigt brinnande helvete som den här gamla "kristna" skräckisen från 70-talet. (frågan är om inte motsvarande film om himlen är minst lika frånstötande) Tanken att en älskande, upprättande Gud skulle fördela sin livskraft till människor enbart för att hålla dem vid liv till eviga plågor är problematiskt för mig.

Måste vi inte på allvar fundera kring när helvetet/hades/gehenna förekommer i bibeln? Till vilka texterna vänder sig? Sammanhang? etc, etc. Missförstå mig inte, jag tror verkligen dessa texter utmanar oss grymt mycket men kanske inte alltid på det sätt vi många gånger trott. Min bestämda uppfattning är att det behövs mycket nyanserande här.

Men vad säger ni?

Medan ni funderar
så rekommenderar jag den här predikan av Greg Boyd. (ja, den handlar om helvetet, det är bara att spara/hämta/öppna länken och lyssna)