tisdag 2 oktober 2007

Uppföljning från söndagen

I går hade jag som brukligt är för pastorer, en skön ledig måndag.
(läs gärna samtalet om vilodagen som pågår på Jonas Lundströms hemsida)

Söndagens predikan var spännande och jag fick mycket respons och meningsfulla samtal efteråt. Tack alla ni som kommenterat och kommit med värdefulla pusselbitar!
Nedan följer en komprimering av mina huvudtankar från min predikan.
Om du kommer in i min blogg idag så kan det vara idé att kolla in mitt inlägg från förra tisdagen. Jag problematiserade "broillustrationen" utifrån tre punkter. Den är:
  • Individualistisk Frälsningen blir oerhört individualistisk Det handlar lätt bara om mig och min själ. Den här bilden saknar också missions perspektivet.
  • Passiviserande Vi sitter i våra kyrkor och rullar tummarna och hoppas att någon eventuellt ska hitta dit. Vi har vårt på det torra. I värsta fall blir frälsningen i den här tappningen eskapistisk alltså handlar om flykt från här och nu. En flykt från vardagen och det liv vi egentligen är satta att leva! Vad är det attraktiva med det här livet? Vad är spänningen? Vad är moroten?
  • Missar inkarnationen Hela ”klyftan tanken” riskerar att missa inkarnationen. Att Gud faktiskt blir människa.
Min slutsats blev att vi behöver kompletterande bilder och berättelser. Ett viktigt perspektiv är att det kristna livet är en resa. Det kristna livet är mycket mer än att bara flyttas från en punkt till en annan. Vi måste lära oss tänka i processer, det gäller både innan och efter en människa kommer till tro.

Jag avslutade med att lyfta fram gudsrikes tanken. Att det kristna livet handlar om Guds rike här och nu. Jag funderade lite runt himmelriket från Matt 13:33, om att genomsyra den här världen.

Idag så sitter jag som bäst och funderar på nästa predikan.
Temat blir: "Församlingen på väg".
(tyvärr har jag ingen cool skiss idag)

Allt Gott!

Inga kommentarer: