onsdag 27 augusti 2008

"Kristna" prylar

Läste idag om den "kristna" versionen av Wikipedia som fyndigt nog heter Conservapedia. Sen finns ju GodTube istället för YouTube. Ni kan säkert fler "kristna" varianter på olika företeelser.

Jag undrar stilla, behövs de verkligen eller blir de inte i själva verket bara "subkulturs förstärkare"?

Apropå uppryckandet så har i alla fall författarna till "Left Behind" böckerna gått ut med en försäkran att Barak Obama troligtvis inte är antikrist! (suck!)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, Joachim!

Jag tycker en del som du om dessa frågor. Jag ska inte gå djupare i detta, men jag själv var på väg till en viss kristen sub-kultur (mc), men jag har slutat klistra dessa kristna etiketter på mej. Nu är jag bara kristen och det gäller hela livet. Sedan har jag mina intressen, men jag har slutat kalla mej kristen motorcyklist, numera heter det: Jag är kristen, som har ett intresse att köra motorcykel, ett annat att lyssna på fransk symfonisk orgelmusik.

Mycket av det kristna etiketterande kommer från over there.

Med soliga hälsningar från Smålands Burseryd
HANNU

Linda Bride sa...

Jag tror att de definitivt blir subkulturs-förstärkare...jag har tänkt en hel del på detta och är det inte så ibland (ofta?) att vi kristna (för jag tror jag måste säga vi) tror att communities och dyl. som är gjorda av någon som inte är kristen är "av världen" (läs: syndigt). Därför tror vi att vi genom att skapa något liknande fast "kristet", så skulle det vara bättre än originalet. Det pinsamma är att den sk. "kristna kopian" i princip aldrig blir bättre utan snarare sämre.
Sen finns det säkert en poäng med att kopiera en cool idé för att visa att det kristna budskapet fortfarande är coolt och mindblowing (vilket det verkligen är!). Men njae...jag tror oftast att det bara leder till att de kristna som befann sig på communityt från början (ta lunarstorm som exempel) slutar att hänga där och går till ett nytt (tex. crossnet flow) och bara hänger med sina kristna kompisar där. Och så har vi förstärkt subkulturen lite till....jag var tex. en av de som lämnade lunar storm för flow...haha..!(men försöker gottgöra den handlingen genom att nu satsa på vännerna på facebook..!)

Oj va långt inlägget blev. Hade bara tänkt skriva någon rad. Men jag har många tankar kring sånt här.

Kram/Linda Bride (fd. Tegenfeldt)

Ps. All cred till Lasse Eliasson och gänget på crossnet flow! Det communityt fyller också en viktig funktion! Ds.

Linda Bride sa...

Förresten, Hannu! Gott att höra om beslutet att "bara" vara kristen! Jag blev glad av att läsa det! =)

Joachim Elsander sa...

Linda: Vad roligt att du hittat hit!

Anonym sa...

Hej, allihopa!

Idag har jag med min fru kommit hem från det årliga mc-lägret i Sydsverige, som arrangeras av ELM-BV. Vi hade soligt och varmt väder. Vi startade från Örkelljunga och körde på nordskånska och sydsmåländska vägar till Olofström i Västra Blekinge. Vi hade trevligt tillsammans, hade andakter och gudstjänst i Kyrkhults Kyrka med andra icke-motorcyklister. Vi läste i den vanliga bibeln, som är för alla och vi såg ut som de flesta motorcyklister här i landet utan att härma HA eller liknande.

Jag skriver detta för att man kan veta, att det finns vanliga kristna, som kör hoj utan att vara Biker Church och utan att använda specialbiblar. Det är gott att slippa den sub-kultur, som har trängt sej in i kyrkorna i form av Biker Church och slutna klubbar.

Det behövs en sund balans vad som gäller "kristna prylar". Det kan finnas plats för dem, men i de sk. kristna mc-klubbar och mc-kyrkor är tron på all sköns märken och plakat överdrivet. Man tror mycket på märken och bl.a. i Holy Riders, där jag var medlem en gång i tiden, ger man ett ryggmärke efter prövning, dvs. ett slags belöning, att man är godkänt kristen. Jag förstår idén i för sej, men det strider mot evangeliets princip att man delar folk. Överhuvudtaget församlingstukt gäller endast församlingen och inte sub-kultur.

Jag tänker så här. En del frågar, om församlingen är teokrati eller demokrati? Församlingen är teokrati i fråga om grunden, läran och bekännelsen, men sedan bör man ha öppenhet och demokrati. Detta gäller de kristna organisationerna. Det är katastrofalt som i Biker Church, att en liten klick är medlemmar och att styrelsen väljer medlemmarna och medlemmarna väljer styrelsen, i synnerhet när Biker Church gör gällande, att de representerar de kristna mc-klubbarna i Sverige. Om man nu vill representera alla kristna mc-åkare, då bör det blir öppenhet och olika klubbar får välja representanter, men så fungerar det inte alls och nu finns det två olika Biker Churchar i Sverige.

Allra bästa vore att sluta leka den här sortens subkultur och bli vanliga kristna, som har detta intresse och engagera sej i sina församlingar och göra som våra vänner i ELM-BV, ordna mc-utflykter med kristen gemenskap och uppmuntra att vara vittnen i sin närmiljö.

Lite tankar om sub-kulturen!

Mvh
Hannu från Smålands Burseryd