fredag 14 november 2008

Församlingstukt The Jesus way

Jag har ju kritiserat hur det här med församlingstukt har sett ut i en del frikyrkliga sammanhang. Jag vill börja med att konstatera att det här är inget som jag personligen råkat ut för men det kommer ofta upp i samtal med människor födda på 30- 40- och 50-talen, speciellt med bakgrund i pingst och Örebro missionen. Det är den generationen jag kallar den förlorade generationen, i alla fall ser det så ut hos oss i Borlänge.

När man tar upp det här så kommer alltid reaktionen att nu är vi minsann i andra diket. Jag kan hålla med om det i bemärkelsen av att vi inte bryr oss om varandra i den grad vi borde. Individualismen har gjort att våra liv inte angår någon annan än oss själva. Det här här smittat av sig på församlingen och jag tror vi måste motverka det. Hur gör då vi?

Jag försöker väldigt tydligt skapa en kultur där det är okej att inte vara okej. Jag försöker vara öppen med mina svagheter. För mig är det väldigt viktigt att vara så autentisk som möjligt, det folk ser är det de får. Det här präglar min stil när jag predikar osv. Jag försöker påverka så mycket jag kan åt det här hållet och jag tror vi lyckats mer och mer, Det kommer människor till oss som trivs pga den här atmosfären. Det här är givetvis inte bara jag, alla i församlingsledningen är medvetna om det här. Vi måste våga släppa våra masker.

Grundläggande så har vi den inställningen att vi är på väg tillsammans. Självklart är det bättre att brottas, falla och resa sig igen i en gemenskap än utanför den. Människor måste få växa därifrån de befinner sig. Jag brukar betona att när Jesus säger: "följ mig" till sina blivande lärjungar så är de långt ifrån färdiga, men de förvandlas efter vägen.

Någon har sagt att: "Församlingen är inget museum för helgon utan ett sjukhus för syndare" och jag håller med, även om församlingen är långt mycket mer än ett sjukhus. Men ändå, det är en gemenskap där vi får helas och tillfriskna mer och mer. Det är ingen plats där man är färdig för att ställas på hyllan för att samla damm.

Jag tror man måste vara mycket försiktig med människor, om man tex är för hård mot någon så att den stöts bort från gemenskapen så är det ett stort misslyckande. Om vår gemenskap är värt namnet så är det en plats där man kan förändras. Här får vi inte vara för otåliga, det är Jesus som förändrar människor genom sin ande och hur lång tid det tar får vi lämna till honom. Vissa av oss kanske får brottas med vår egoism, vår sexualitet, vår girighet, osv hela livet. Men om vi finns i en gemenskap där vi är älskade så tror jag att vi faktiskt förändras.

Här skickar jag med en predikan om det här som jag höll för ett tag sedan. Ni får ursäkta om det finns stavfel m.m. men den ger en inblick i hur jag tänker här. Den är utifrån Matt 18:15-20, ett sammanhang som handlar om sk församlingstukt. (PDF) (HTML)

Kom gärna med synpunkter!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Joakim, jag beundrar dig. Det finns alldeles för få människor som resonerar som du. Du är ett föredöme. Fortsätt!!! Och by the way så var det Luther som sa att kyrkan ska vara ett sjukhus för syndare.

Elsmarie

Anonym sa...

Joachim & andra intressenter...
Jag skrev lite strängar tidigare - 12 nov. "Varför så..."
som också ansluter till denna sträng... men tycker det är onödigt att hoppa till nästa textsträng

"Bloggandet är som gräset... finns en tid sedan" :-)
//
Nils

Anonym sa...

Tack Johachim!!! Du bekräfta med detta inlägg sånt som jag grubblat och bett över i flera år.Med en del av de sannigar du nämde om relationner och kärleken och försoningen . Läs din predikan med mycket God...

Ja ,kärleken förgår aldrig .Och kärleken hyser ingen ag för en oförätt skull ,och den älskar inte orättfärdigheten, men sanningen .

Att inse det började för mig med att min fd fru gick ifrån mig ,då jag hadde svikit henne svårt.

När hon sa hennes kärlek till mig dött . Och jag kunnde inte förstå att hon bara kunnde säga så . För, för mig ,var ju Gud Kärleken och Jesus försoningen. Och min synd mott henne han korsfäst död och uppstånden från de dödda till evigt liv igen för . Han som lever och är Gud och kärleken och försoningen för evigt.

Så jag kunnde inte förstå att hon inte trodde honom om nåd då vi ju båda kännde Gud .Så skulle han ju tröstat Henne ,och gjort med min otrohet och elackhet och försummelse och konsekvenserna av det ,som om det aldrig skett . Eller så att det aldrig gjorde ont och var ett svårt minne eller problem längre . Precis som med alla andra synder och problem.Mennade jag ,jag förstod inte bättre...


Men hon orkade inte den gången igen förlåt ,som inget hänt . Mer än förlåta ,och lämnade mig med våra två små pojkar då 4 år och 8 månader. Hon hade ju förlåtit så många gånger och ståt ut med så mycket och nu gick det inte mer .

Och det ,och en till sak som var värre , är den största tragedin för mig under mitt liv.

Och det vart verckligt svårt för henne och barnen ,och mig under många år. Det var då jag lärde mig något om kärlek och förlåtelse .

Och det liknar mycket det du skrev om. Detta med lojalitet och trohet i realtionner vart vicktigare för mig än väckelse möten utan närhet facktiskt. Idag är ju hon sönnerna och jag godda vänner tack var Guds nåd med frid med Gud .

Och hon besöckte mig i våras med ynsta grabben på 17 år . För första gången på 16 och ett halvt år . Och vilken glädje och försonning ,jag tyckte det var. Och det är i frid med Gud. Jag hadde ju besökt dem sedan skilsmässan och nån enstaka gång sönnerna mig med sedan dess . Men aldrig hon . Det var stort när hon kom tack Gud för det . Frid Ronny 2kor 5 :19-21 1kor 13 kärlekens lov

Anonym sa...

Jag har inte läst din PDF, utan enbart bloggposten här ovan. men jag vill säga att jag tycker att du resonerar mycket klokt! Det är helt orealistiskt att man förväntar sig att människor ska vara "perfekta", för det finns inga perfekta människor. Alla har vi brister och fel, och dessutom gör de upplevelser och händelser livet för med sig saker med oss. En del drabbas av livet hårdare än andra. Det kan vara lätt för utomstående att tala om för en annan person hur den ska handskas med livets vedermödor, men alla är vi olika. Alla reagerar inte likadant på samma slags händelser i livet, och så måste det få vara.

Det kan lätt leda till utbrändhet och en jakt på perfektion om man inte får vara den man är. Det vore hemskt att vara med i en församling där man känner att man inte duger.

Jonas Melin sa...

Tack Joachim. Kul att du antog min utmaning och tecknar din egen vision. Vi står inte så långt från varandra när det gäller detta. Stuart Murrays lilla häfte om församlingsfostran "Explaining Church Discipline" tycker jag har mycket intressant att bidra med. Det finns att ladda ner här http://www.anabaptistnetwork.com/pdf/ExplainingChurchDiscipline.pdf eller här http://www.anabaptistnetwork.com/node/249

Jonas Melin sa...

Jag hoppas länken blir bättre nu
http://www.anabaptistnetwork.com/pdf/ExplainingChurchDiscipline.pdf

Jonas Melin sa...

Det där funkade visst inte så bra, men man kan ladda ner boken här i alla fall:
http://www.anabaptistnetwork.com/node/249

Jag tycker om bilden av församlingen som en verkstad där Gud arbetar med oss för att göra oss till hela och användbara verktyg. Församlingen är en gemenskap av lärjungar som växer. Församlingsfostran innebär då att vi uppmuntrar och stöttar varandra, bär varandras bördor, vägleder varandra och talar varandra till rätta när det behövs. Men det måste vara utifrån en gemenskap av kärleksfulla och varma relationer. Jag är glad att jag lever i en gemenskap och har vänner som säger till mig när jag gör något fel. Det hände senast idag och det hjälper mig att växa.

Förkunnarbloggen sa...

Den som söker försoning och upprättelse ska alltid få det och den som inte direkt söker detta får man försöka leda dit hän, antar jag. Men när personen i fråga rättfärdigar sin synd och vägrar erkänna den. Då är det mer befogat att låta denne distansera sig från församlingen tror jag.
Men detta är svåra frågor. Paulus verkar ju ha haft ganska hårda nypor ibland exempelvis angående korintierförsamlinens otukt (1 Kor 6).
Blessings/ Gustaf

Joachim Elsander sa...

Tack alla! Jonas tack för den spännande länken.
Gustav: Det är sant att Paulus tar i med hårdhandskarna ibland. Speciellt om det handlar om villolära i botten och om vilja saknas att låta sig förvandlas och bli en del av den nya berättelsen som Jesus inbjuder oss till. Paulus betonar gång på gång det nya livet i Kristus. Samtidigt så har han en tydlig "vi är på väg" teologi. "Jag sträcker mig mot det" osv. Den här gången tog jag avstamp hos Matteus men det vore spännande att fördjupa sig mer hos Paulus syn på "församlingstukt" också.

Michael G. Helders sa...

Bra reflektioner! Visar en bild av en sund pastor tycker jag!
Som jag (precis som du också påpekar) ser det är församlingen en plats för syndare- och inte de rättfärdiga. Om man anser sig vara rättfärdig (i sig själv) så måste det betyda att lagen inte förkunnas på en rätt sätt (eller nåden).
Självskapad helgelse ledar till förödelse- det har jag sett i mitt eget liv allt för många gånger var jag har upplevd att Gud kort och gott har tagit bort sin hand- och låtet mig få se, uppleva och agera utifrån den synd som bor i mig. Därför har jag också kommit fram till att helgelsen måste gå i Guds takt och inte min egen, och absolut inte utifrån församlingen.
Men det är inte lätt i dag, var vi får en allt mer pelagius influerat teologi var vi tror synden sitter i våran gärningar och inte i våran hjärtan.