torsdag 27 augusti 2009

Samtal kring olika former av evangelikalism

I efterdyningarna av Stefan Swärd och Pekka Mellergårds samtal så har en intressant fråga väckts och det är kring de skillnader som finns mellan oss evangelikala i EFK (och i stort). Ingen som följt debatten kan ha missat den frågeställningen, även om det är splittrande att försöka följa samtalet under de olika inläggen på Stefans blogg.

Jonas Lundström introducerade begreppen "höger-evangelikala" och "vänster/post-evangelikala" Kolla här (kommentar 25) men fick motthugg av Lars Johansson. (Kommentar 29) Personligen tycker jag inte vi ska fastna i vad vi kallar det hela. Men faktum är att skillnader finns, precis som jag skrev i min förra post om EFK.

Jag vill därför ställa min blogg till förfogande för fortsatt samtal. Lars Johansson skriver så här (kommentar 20)
"I senare delen av kommentarerna kring Stefans inlägg den 24 augusti påbörjas en diskussion om olika former av evangelikalism som är riktigt spännande. Den skulle behöva få ett eget forum, inte bara flyta upp i kölvattnet av denna debatt."
Även Pekka Mellergård efterfrågar ett liknande samtal här (kommentar 11)
"Även om jag är lite rädd för stämplar och etiketter, så tror jag att Jonas Lundström är något på spåren när han tolkar samtalet mellan Stefan och mig som ett uttryck för en spänning mellan olika strömningar av evangelikalitet. Samtalet om de skillnaderna bör fortsätta. I en konstruktiv, men icke-förträngande anda."
Det finns säkert bättre platser för ett sådant samtal (EFK:s egen Mötesplats online kanske). Men till dess får ni gärna diskutera loss här om ni vill!

Missa förresten inte att NOD nummret om Emerging Church från 2006 nu ligger ute för nedladdning.

Vänner, hur ser då skillnaderna ut inom den evangelikala färgskalan? Varför finns de? Hur tacklar vi det hela?