onsdag 31 mars 2010

Kolportörens eskatologiska checklista

"Den sista tiden" har den sista tiden varit i tiden. Jag vill därför hjälpa mina läsare i den snårskog som eskatologiska spekulationer är. För er som inte vet vad det handlar om så är "eskatologi" läran om den sista tiden. Extra viktigt i en del kristna traditioner. Vad kommer att hända i framtiden? Vad säger bibeln?

Jag har gjort en liten lista med saker att se upp med. Den representerar naturligtvis min uppfattning, givetvis är det helt okej att protestera, nåväl, här kommer den:
  1. Se upp med en tendens att läsa bibeln utan att fundera på när, till vem och varför det skrevs. Denna tendens blir särskilt förödande i när det gäller Uppenbarelseboken. En varningsklocka är om förkunnaren genast läser in moderna händelser och företeelser i texterna. Typ Tjernobyl, 11 september 2001 och datorchips etc. OBS bibeln är aktuell, men inte på det sättet. Se upp för billiga poänger som förvirrar.

  2. Profetiska anspråk bakom tolkningarna. Du bör definitivt dra åt dig öronen om förkunnaren vill styrka sin teologiska position med profetiska tilltal. Typ: "Det här är sant därför att Gud har visat mig..." Det är helt förödande för vidare samtal om olika perspektiv och tolkningar av texterna. Se upp!

  3. Ett varningstecken är om förkunnaren verkar sakna perspektiv på andra sätt att tänka än det egna. Det är helt okej att ha tex en dispensionalistisk grundsyn på dessa saker bara men vet att det är en (bristfällig) tolkning bland andra och inte enda sättet att tänka.

  4. Se upp om spekulativa antaganden är en viktig del av argumenten. Tex "Jag har hört att templet i Jerusalem håller på att återuppbyggas..." eller "Påven har sagt det och det...", eller "Mycket tyder på att vi håller på att få en världsvaluta" eller "Om man räknar på antalet naturkatastrofer ser vi tydligt att vi lever i den sista tiden..." etc. Om spekulationer som dessa är viktigare än att gräva i bibelordet så bör du se upp. Var skeptisk till predikanter som tar med sig dagstidningen upp i talarstolen.

  5. Antikrist. Se upp med spekulationer kring vem antikrist är. Bibeln talar om antikrist och antikrister, den är till stor del skriven under förtryck av mäktiga imperier och deras korrupta ledare så det är inget konstigt med det. Människor idag förtrycks av mäktiga imperier (som vi är en del av) Frågor kring detta måste i min mening vara viktigare än spekulationer kring vem antikrist är. Som Jesus efterföljare är vi alltid kallade att följa honom och se igenom bedrägliga makter.

  6. Uppryckandet. Jag har tidigare vänt mig mot den här teologin och jag tycker fortfarande den är märklig. Tanken att Gud  en dag ska rycka bort oss från världen för att sen förinta den. Se upp om förkunnelsen bygger på detta antagande då den lätt leder till isolering, eskapism och ett förandligande av Guds rike. 
För att sluta positivt så vill jag lista några saker där vi kan vara överrens med de flesta meningsmotståndare på den eskatologiska planhalvan:
  1. Jesus kommer! Även om vi ser olika på exakt hur det går till så tror de allra flesta att Jesus en dag kommer tillbaka och att det är något att hoppas och glädjas över. Jag tror han kommer för att döma ondskan och upprätta skapelsen.

  2. Vaksamhet! Bibeln talar gång på gång om vikten av att vara redo. Här är vi överens även om motivationen till detta kanske ser lite olika ut. Jag tror vi kallas att följa Jesus varje dag, det motiverar min vaksamhet mer än spekulationer om "tidstecken".

  3. Guds rike! All förkunnelse som har ett tydligt fokus på Guds rike som något inte bara för framtiden utan något som vi kallas att gestalta här och nu är en förkunnelse du kan ta till dig.

  4. Den sista tiden. Redan aposteln Johannes skrev att hans tid var den sista tiden (1 Joh 2:18) så det behöver vi inte bråka om. Vi lever alltså enligt bibeln i den sista tiden oavsett hur många jordbävningar etc det sker.
Slutligen. Bli aldrig, aldrig osams med någon kring dessa frågor! Låt oss vara så generösa att vi accepterar olika ståndpunkter samtidigt som vi håller samtalet vid liv. Så här tänker jag.
Fyll gärna på min lista!