torsdag 17 februari 2011

Hur jag tänker kring bloggande

Jag började blogga i augusti 2007, det blir fyra år i höst. Bland det första jag skrev på bloggen står fortfarande kvar i sidospalten:
Denna blogg speglar mina högst personliga tankar och funderingar. Jag har starka uppfattningar och åsikter om en del saker. I bland tar jag mig dock friheten att skriva även om sådant jag inte till fullo tänkt färdigt kring (när har man förresten tänkt färdigt?). Jag uppmuntrar till kommentarer på det jag skriver. Reagera! Så får vi se vad vi tillsammans kommer fram till!
Allt Gott!
Jag har försök att vara den devisen trogen. Genom att skriva om saker jag funderar på och stångas med. Ofta frågor jag möter hos andra, speciellt i min egen generation. Ibland provocerar jag men oftast inte, är tvärtom en rätt mjäkig typ för det mesta.

Hursomhelst, min blogg har undertexten "På väg" och jag är på väg. När Gud gav Jakob ett nytt namn efter deras fight så gav han honom namnet Israel. Jag har fått lära mig att det kan betyda "Den som brottas med Gud". Man kan säga att jag lär mig att vara Israel (och nej, jag skakar inte det getingboet nu).

Just nu har jag tagit några poster och brottats med en het potatis. Helvetet. Det uppmuntrar en del, skrämmer en del och åter andra blir bara arga. Ibland får jag höra: "Vi pratar för lite om helvetet nu för tiden." Om det än någon tröst så har jag i alla fall ändrat på det, i alla fall här och nu.

Jag är också pastor, en del har uppfattningen att en pastor borde tänkt färdigt i allt som rör tron. Den åsikten delar inte jag. Jag försöker vara konsekvent och uppmuntrar ofta till samtal när jag förkunnar. Jag tror på det allmänna prästadömet, dvs tror inte att jag ensam sitter inne med den fulla sanningen jag tror att Gud genom sin Ande talar till alla sina barn.

Det betyder inte att jag saknar ett budskap. Jag försöker så troget jag bara kan ha ett tydligt fokus på Jesus och hans rike. Jag tror det utmanar både mig och de andra i gemenskapen jag finns, väl medveten om att riket vi tillhör är så mycket mer än bara ord.