torsdag 1 september 2011

En lära med inbyggt hot

En sak som är väldigt osunt och skadligt är när vi använder teologi med inbyggda hot. (Nu skulle någon kanske säga att hela kristendomen bygger på hotet om helvetet, men jag låter den diskussionen vila nu). Jag tänker på en annan sak. Jag tänker naturligtvis på teologin kring Israel.

Jag har hört pastorer stå från plattformen och lova helande till de som "välsignar Israel" jag har hört samma pastorer få något hotfullt i rösten och förklara att den som inte välsignar Israel är under Guds förbannelse. Inte bara individer utan hela nationer välsignas och förbannas beroende på hur de stöder den sekulära staten Israel. Det är inte korset som är stötestenen i dessa förkunnarens teologi, det är en sekulär nation.

Undra på att teologer som John Piper, John Stott, och N.T. Wright etc protesterar högljut.

Hotet kan vara allt från konkreta saker typ att man riskerar att drabbas av sjukdom och olycka till att hamnar utanför de "väckelsekristnas" eller "de karismatiskas" led. Man missar "det profetiska skeendet" man hamnar helt enkelt utanför det Gud gör. Dessutom får man epitetet "ersättningsteolog" och kallas mer eller mindre för antisemit.

Jag finner det här förhållningssättet till teologi, tro och livsfrågor i allmänhet som rent ut livsfarligt. Som pastor vill jag att människor tänker själva, jag vill att de brottas och till och med ifrågasätter det jag säger. Jag älskar samtal vid kyrkkaffet då jag verkligen får förklara mig och ibland händer det att jag får backa. Det är helt avgörande för en sund förkunnelse att utrymme lämnas åt människor att själva reflektera. Bara tanken att ta med sån retorik i en predikan känns märklig.

Att bygga in hot i en lära är mycket problematiskt. Speciellt om det handlar om något perifert där perspektiven och tolkningarna är många.

Jag tror faktiskt det här har hindrat människor från att ens försöka förstå den här frågan från andra perspektiv. Dessa hot har effektivt hindrat reflekterade och tänkande människor att röra sig mot en större syn på Guds handlande i historien. För vem vill bli utstött och hamna under Guds förbannelse?

Vill då inte jag tvinga dem som tänker annorlunda att ändra sig? Nej, inte alls. Det enda jag önskar är att de ska se det hela för vad det är. Att de valt ett smalt och sett ur den globala kyrkans perspektiv rätt extremt sätt att tolka och förstå texterna. Självklart får de läsa så om de vill, men då i respekt för andra sätt att läsa och förstå skriften.

Slutligen.

Frågan om judarnas roll i frälsningshistorien är viktig och förtjänar respektfulla studier och samtal. Inte hot om förbannelser. 

Inga kommentarer: