torsdag 21 februari 2013

Vad sa Jesus? Del 1 Kränker Jesus sina lärjungar?

Jag tänkte börja med Mark 8:17-18:
"Han märkte det och frågade: ”Varför säger ni att ni inte har bröd? Har ni ännu inte fattat och förstått någonting? Är ni så förstockade?  Kan ni inte se fast ni har ögon och inte höra fast ni har öron?"

Ateistbibeln har gett det här rubriken "Jesus tillrättarvisar sina korkade adepter". Poängen han har är att Jesus "kränker" sina lärjungar. Vad är det här för pedagogik? Att kalla de värnlösa lärjungarna för förstockade och säga att de inte fattat någonting?

Var befinner vi oss i evangeliet? Jo Markus har vid det här laget beskrivit Jesus tjänst ganska ingående. Skiljelinjerna börjar dra ihop sig. Fariséerna är nu verkligen ute efter Jesus. Kapitel 7 börjar med en ordentlig uppgörelse med den religiösa eliten. De religiösa stirrar sig blinda på yttre saker. Jesus pekar på hur de missförstått alltsammans genom att sätta religiösa grejer före det viktigare, i det fallet, att bry sig om sin föräldrar. Jesus har precis innan vår text gett mat till fyra tusen men fariséerna vill ändå se mer "tecken" som om matundret inte räckte. Trots allt han gjort så kvalificerar Jesus inte in i den mall av hur en messias ska se ut som de religiösa ledarna har. Det här är sprängstoff, det är precis här striden står. Vad handlar Guds rike verkligen om? Hur ser det ut?

Jesus varnar därför sin lärjungar för fariséernas och Herodes surdeg. Han varnar för den korrupta eliten alltså. Han tar en tydlig bild från surdegsbak (Vanligt nu, vanligt då). Korruptionen har spritt sig precis som en deg syras, både religiöst (fariséerna) och politiskt (Herodes). Jesus vet att han provocerat och utmanat mäktiga makter. Nu vill han som rabbi göra sina vänner lärjungarna införstådda i situationens allvar. Men de fattar inte, (de tror Jesus pratar om vanligt bröd. Som de förresten glömt ta med sig, personligen finner jag också komik i texten. Den är tydligt skriven med glimten i ögat.)

Ofta i evangelierna så låter författarna (I det här fallet Markus) lärjungarna framstå som lite bortkomna. Det intressanta är att evangelierna är skrivna av samma lärjungar eller människor i deras närhet. För mig hade trovärdigheten upplevts som krystad om lärjungarna hela tiden utmålat sig själv som överlägsna och supersmarta. Poängen är att de är lite bortkomna precis som de kristna Markus skriver till, precis som vi många gånger är.

De läser situationen fel. Jag känner igen mig i det. Jesus är en tålmodig lärare, men hur många pedagogiska illustrationer och exempel från "real life" han än använt, så verkar inte palleten falla ner i vår text. Jesus curlar inte. Det fanns inte i pedagogiken hos en rabbi på den här tiden. Han tillrättarvisar och utmanar. Kränkande? Nej, Kränkande hade varit att bara anta att de inget kunde fatta eller förstå. Jesus vet som deras rabbi vad de kan, han vet deras kapacitet och han förväntar sig därefter. Mycket står på spel. Påminner mig om en pinsam incident när jag övningskörde och höll på att köra ut framför ett tåg. Läraren tvärbromsade och ruskade på huvudet. Kränkande? Knappast.

Förresten, strax efter så visar lärjungarna att de förstått något som de religiösa ledarna missat, de har förstått att Jesus är messias.

Inga kommentarer: