torsdag 16 september 2010

En sak jag verkligen skäms över

Det finns saker jag gjort som kristen som jag skäms över. Det finns en sak som fortfarande gör mina kinder röda av skam. Det här har blivit smärtsamt tydligt min senaste vecka i Israel och Palestina. Det handlar om att jag under 90-talets början stödde Livets Ords satsning Operation Jabotinsky Syftet är att på skakig teologisk grund föra judar "hem" till Israel. (Bla John Stott, Tom Wright för att nämna några tar helt avstånd från den bibeltolkning som ligger till grund för det här). Jag är självklart för att ge judar all hjälp och stöd när de förföljs och behandlas illa. Så läs inte inte in antisemitism i det här.

Det är bara det att många av dessa judar riskerar
att hamna på ockuperad mark. Jag har bott hemma hos vanliga kristna palestinier som berättat vad bosättningarna gör med deras vardag. Deras vatten går först dit, de får det som blir över. De finaste vägarna går dit. Soldaterna som gör deras vardag hemsk finns där för att bosättningarna är där. Deras skogar skövlas, deras trädgårdar försvinner. (Som de ägt i generationer). Murar byggs och människor, våra syskon, drabbas av ett oerhört lidande på grund av dessa bosättningar som dessutom bryter mot internationell lag.

An Occupying Power shall not transfer parts of its own civilian population into the territory it occupies. 
Geneva Convention

Min undran är om organisationer som Livets Ord och Operation Great Exodus jobbar för att dessa immigranter inte ska hamna på ockuperade områden. Bryr ni er överhuvudtaget?

Efter att ha hört hjärtskärande berättelser från kristna från de historiska kyrkorna i Det Helig Landet får jag det inte att gå ihop med Livets Ords nya inriktning. Här i Sverige är man mån om att bygga relationer med dessa kyrkor men i Palestina så stöder man ockupanterna som tar över deras hem och driver dem från det land de bott i sen Jesu tid.

Hur går det ihop?