onsdag 12 augusti 2009

Är jag en liberalteolog om jag...

  • efterfrågar en mer ödmjuk profil?
  • menar att förkunnelsen om helvetet ibland behöver nyanseras?
  • hävdar att vi behöver vara medvetna om att vi tolkar Bibeln?
  • tycker att vi ibland inom frikyrkan varit för snävt fokuserade på privatmoraliska frågor?

Enligt Stefan Swärds krönika i Världen idag så ligger jag i farosonen.

Men å andra sidan så tror jag att:
  • den Kristna tron är helt unik i förhållande till andra religioner.
  • talet om omvändelse är oerhört viktigt

  • bibeln är trovärdig
  • vi behöver förstå vår samtid och samhällets utveckling och trender men att det inte ska styra över vår tro och hur vi lever.
Så kanske finns det en framtid för mig i EFK ändå.

Märkligt att en krönika i Världen idag ens skulle få mig att undra...