Niklas Piensoho har kritiserats mycket efter hans samtal med Birger Schlaug, anledningen är att han tar Åke Green och Helge Fossmo som exempel på vad "vanligt folk" vet om kristen tro. Men vari består problemet? Är vi riktigt ärliga så har varken Åke Green eller Helge Fossmo hjälpt oss på traven när vi ska presentera vad kristen tro verkligen går ut på, det är det hela saken handlar om.
Åke är säkert en varm pingstpastor av den gamla stammen (som lever i tron att Sverige i grunden är ett kristet land och att de flesta nog känner till de kristna berättelserna). Niklas enda misstag var att han kanske borde ha anat åt vilket håll det kunde tippa när han exemplifierade något med hjälp av en kollega. Niklas får väl ta och bjuda Åke på fika någon gång.
Men det här (och Niklas och Birgers utmärkta samtal) sätter fingret på vårt problem som kristna i Sverige idag; Människor kan inte längre de kristna berättelserna och vi kan inte längre bara komma med sammanfattningar i olika ämnen. (tex. homosexualitet) Vi måste alltid vara beredda att berätta hela berättelsen, det här utmanar inte bara Åke utan oss alla.
(Uppdaterat den 20 mars)
Niklas förklarar sig i dagens Dagen, jag tycker han gör det bra. Bedöm själva.
6 kommentarer:
Hej Joakim!
Tack för ett bra inlägg. Min åsikt är att Åke Green borde be alla kristna om ursäkt för sitt uttalande om homosexuella. Hans sätt att predika på har inte hjälpt mig i mitt arbete med alphakurser, brobyggande relationer, riva ner fördomar mm. Snarare tvärtom vilket är Niklas poäng. Jag undrar om Åke tror att det är många som har närmat sig den kristna tron genom hans sätt att predika?
Nu är jag här!
Inga förbannelser än ser jag. ;-)
Skämt åsido så har du skrivit klokt, vilket du övrigt verka göra ofta.
Allt gott!
Jag håller med dig Joachim. Jag är tacksam att det äntligen finns en pastor i denna värld som vågar sticka ut hakan och säga vad han tycker. Inte behöver han be om ursäkt, eller förlåtelse. Det ska Åke eller Helge göra.
Predikanter som utövar makt eller som kränker människor då dom tror sig tala Guds ord borde få sig en tankeställare och tystas.
Det finns en olycklig formulering i Piensohos ord: "Ingen av dem skulle vi som allmänt är pingstpastorer vilja vara särskilt nära. Inte jag i alla fall."
Ingen pastor borde säga att han inte vill ha någon nära. Jag skulle också bli upprörd om någon sade så om mig. Det hade varit mindre upprörande om han hade sagt att det var det som personerna hade gjort (eller sagt) som han inte ville ha med att göra.
Där borde faktiskt Piensoho be om ursäkt. Men han ska givetvis inte be om ursäkt för att han inte delar deras åsikter.
Men i övrigt är ju Piensohos ord så SANNA, det är ju den bilden folk har av pingstkyrkan.
Hela poängen med hela samtalet med Schlaug var ju det faktum att vi ägnar vissa ämnen alldeles för mycket uppmärksamhet och andra väldigt lite.
Som exemplet med konsumtionssamhället där Piensoho sade att det får lite genomslagskraft när kyrkorna talar om det i media.
Dessutom tror jag att en del försöker "sätta dit" Piensoho för att han inte är "riktig" pingstvän.
Jag håller med dig Monica, klart att Niklas är trygg nog som ledare att ge Åke en förklaring/ursäkt. Jag tror inte att han på något sätt ville åt personen Green, snarare själva företeelsen, dvs ännu en kristen ledare som är känd för att vara emot något.
Sen var det dumt det där med att inte villa vara nära. Som jag skrev, en fika två bröder emellan skulle göra susen, eller åtminstone ett telefonsamtal.
Joachim
Tack för dina kloka ord.
Några tankar från Göteborg innan lunch:
Denna debatt uppstår eftersom det finns två helt skilda paradigm i den svenska frikyrkan. Jag väljer att se det som det moderna kontra det post-moderna. Den moderna människan kommer aldrig att förstå hur en person kan bli ett varumärke, varför vad du säger kommer att färga hur dagens samhälle tänker om dig.
***
Pingströrelsen kompakta otakt med människorna utanför har nästan kommit att äckla mig. Det verkar blir värre för varje år. Jag ser framför mig att om 50 år är det ingen som längre orkar lyssna och att begreppet "pingstvän" blir synonymt med "amish".
***
Richard Gere, världens andre mest kände buddist, (jag tänker mig Dalai Lama som nummer 1) sa i en intervju i att I keep having this image that Jesus Christ is here and now. He's here now among us. He's watching what's going on in his name and he's appalled
***
De som ser diskrepansen, den avgrund och barriär som vissa frikyrkokulturer skapar mellan människorna utanför – de som är kyrkans uppdrag på jorden – bara den kan förstå det Piensoho säger. Må Gud välsigna honom och bevara honom i detta viktiga arbete att genom Jesus frälsa de kristna från deras avskildhet från världen. Joakim, detta är den smala vägen – att alltid värna och stå på de människornas sida, som inte är med i församlingen. Att som kyrka och församling osjälviskt älska utan att förvänta sig någonting tillbaka.
Marcus
Skicka en kommentar